Snart fylder Keld Wagner 71 år. Han har styret bus i 35 år. Han kan lide at køre, og han trives sammen med kolleger.

Keld viser regeringen vejen: Kører bus som 70-årig

Rekordmange buschauffører hos Arriva er over folkepensionsalderen. Firmaet anerkender dem med fleksible forhold og gode ordninger, og de trives

Senest opdateret: fredag 3. september 2021

Om få dage – 17. september – fylder Keld Wagner 71 år. Men han står stadig megatidligt op fire dage om ugen for at køre som buschauffør. Han havde egentlig tænkt på at stoppe for et år siden, men så lavede han en ny aftale med Arriva om sine arbejdstider. Nu har han fast fri fredag-lørdag-søndag, og det er lige, hvad han ønsker.

Dermed viser Keld Wagner og Arriva vejen til at få flere ældre til at arbejde. Seniorer kan være med til at dække den mangel på lønmodtagere, som regeringen lige nu drøfter med fagbevægelsen og arbejdsgiverne i treparts-drøftelser.

Arriva har i syv år haft en seniorordning. Uden den ville det have været sværere at fylde førersæderne. I busdivisionen er mere end hver tredje over 60 år, og cirka hver femte har endda passeret folkepensionsalderen.

Den lune seng

Keld Wagner har styret bus i 35 år. Han kan lide at køre, og han trives sammen med kolleger.

Seniorklar: Når du arbejder som pensionist

Knap hver tredje fortsætter med at arbejde, efter at de er blevet folkepensionister - enten på fuldtid, deltid eller nogle timer om ugen.

Omtrent 170.000 danskere i alderen 65 år til 75 år har et arbejde, viser tal fra Danmarks Statistik.

Faglige Seniorer mener, at der skal være bedre vilkår for pensionister, der arbejder. Modregningsreglerne betyder ofte brandbeskatning af pensionister selv med en beskeden ekstra indtægt. Der skal altid være en betydelig gevinst.

Læs mere om reglerne i Seniorhåndbogen.

“Somme tider møder jeg kl. 4, og når vækkeuret ringer en vintermorgen, kan jeg godt have lyst til at blive liggende. Men lige så snart jeg er oppe, så er jeg klar”, fortæller Keld Wagner.

Han bor med sin kone i Vallekilde. Hun er gået på pension fra et job på et plejehjem og er slidt ned.

“Sådan er det ikke for mig, og vi synes, det fungerer fint med, at jeg stadig arbejder. Lønnen betyder selvfølgelig også noget, selv om vi så får mindre i folkepension. Men havde jeg en dum chef eller dårlige kolleger, så stoppede jeg”, siger Keld Wagner.

Sådan gør selskabet

Arriva gør forskellige ting for at tiltrække og fastholde seniorer. Blandt andet findes der en særlig ordning, hvor de kan gå ned i tid og gå tilsvarende ned i løn, men beholde den fulde indbetaling af pensionsbidrag. Den ordning benytter lige nu op mod 100 sig af. De kan på den måde få en fridag hver eller hver anden uge.

Christian Clausen siger, at seniorerne også har særlige kvalifikationer, for eksempel er de ofte meget kundeorienterede.

Selskabet har også andre systemer til seniorer. De kan få tilkaldevagter i stedet for fast turnus. To kan dele en arbejdstidsplan. Eller de kan få nedsat tid på helt andre måder.

“Vi har det ligesom sælgere. Det er nemmere og bedre at fastholde en kunde eller en chauffør, end det er at skaffe en ny”, siger personalechef Christian Carlsen fra Arriva.

Anerkendelse

Den ældste chauffør er i dag over 80 år. Arriva samarbejder tæt med fagforbundet 3F om mange spørgsmål og også om at holde fast på de ældre.

“Jeg har tidligere været i virksomheder, hvor det næsten virkede, som om ansatte over 60 år var en belastning. Det var ham den sure ovre i hjørnet. Det koster os lidt penge for eksempel at betale fuldt pensionsbidrag ved nedsat arbejdstid. Men jeg tvivler på, at det er den ekstra indbetaling til pension, der får ældre til at fortsætte. Jeg tror, det mere har betydning, at vi anerkender seniorerne ved at give dem sådan et tilbud”, siger Christian Carlsen.

En god chef

Keld Wagner regner foreløbig med at fortsætte til 1. juni næste år. Da lukker garage Ryvang, som er hans base.  Men han kører på alle linjer og kunne godt rykke sig.

“Vi har en virkelig god chef i dag. Han er ikke bange for at tale med chaufførerne.  Hvis jeg kan få lige så god en chef et andet sted, så fortsætter jeg måske endnu længere”.

Keld Wagner har for nylig været på kursus i fem dage. Det ofrer Arriva også på ham, og så tager han selvfølgelig af sted. Udvikling stopper ikke ved folkepensionsalderen.

Sådan kan det gøres

FAKTA: Sådan kan det gøres

Regeringens Seniortænketanken roste for et par år siden Arriva for selskabets seniorpolitik. Den har ført til, at en voksende andel af chaufførerne er over 60 år:

  • ”Arriva er et godt eksempel på, hvordan der lokalt gøres brug af en vifte af muligheder for fleksible løsninger til fastholdelse af seniorer, som samtidig understøtter løsningen af kerneopgaven og sikrer driften. Her er det op til de enkelte afdelinger i Arriva på bedst mulig måde at aftale særlige ordninger med seniorer, alt efter seniorens og arbejdspladsens behov.”
  • ”I Arriva tildeles hver driftschef for hvert busdepot vide rammer for at sikre, at seniormedarbejdere fortsætter i job, efter de formelt bliver folkepensionister. Seniorordninger kan derfor tilbydes til den enkelte senior efter dennes behov og ønsker:
  • Under ordningen ”90/90/100” får senioren 90 pct. løn for 90 pct. arbejde, men bibeholder 100 pct. i pensionsbidrag og får én fridag hver 14. dag.”
  • Under ordningen ”80/80/100” får senioren 80 pct. i løn for 80 pct. arbejde, men bibeholder 100 pct. i pensionsbidrag og får én ugentlig fridag.”

Først publiceret: fredag 3. september 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 3. september 2021 kl. 10:26