Fyld batterierne op med god søvn, mad og positive oplevelse og livsindhold. Så er der overskud til at dyrke motion, som giver det sidste ekstra boost til et godt immunforsvar.

Sådan holder du dig i topform gennem vinteren

Se her hvad du kan gøre for at undgå vinterens sløjhed og holde immunsystemet i topform. 

Senest opdateret: tirsdag 11. oktober 2022

En sæson med kulde, regn og rusk står for døren.

Her kommer nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at undgå vinterens sløjhed og holde immunsystemet i topform.

Få sund bog til kun 150 kroner

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus fragt. Specialpris for Faglige Seniorer: 150 kroner inklusiv fragt.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

"Den er læst af over 5.000 danskere og mange har fortalt mig, at bogen har ført til varige forbedringer af sundhed og livskvalitet. Det er ikke en kur, men en kursændring, som man kan holde i årevis," fortæller bogens forfatter Anders Bach.

Køb bogen til rabatpris - KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står "Bruger du klippekort eller rabatkode". Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 150 kroner.

Tilbuddet gælder frem til 31. december 2022.

Det kunne være nærliggende at styrte hen og rydde apotekets hylder for alskens kosttilskud til skyhøje priser. Men løsningen ligger lige foran næsetippen – eller bagved den…

Det enkle og naturlige

En fornuftig tilgang er at dreje på de knapper, som er helt enkle og naturlige.

Kroppen skal have sund mad, hvile, bevæges og sindet fyldes med indhold og ikke-stressende aktiviteter. På den måde lægger du grunden til, at immunforsvaret fører dig sikkert gennem vinterhalvåret og frem til solen igen tanker dig op med D-vitamin.

Jeg har lige rundet 60 år og prøver at gøre det modsatte af, hvad jeg forestiller mig en halvgammel gubbe ville have fyldt dagen ud med før i tiden. 60 år er jo for et par generationer siden; dengang var det nok sofaen og en pibe tobak, forestiller jeg mig.

Men i stedet prøver jeg at genoptage ungdommens lyst til at udfordre mig selv og tage store bidder af livets menukort.

Jeg sejler og spiller tennis. Det kan være koldt – også med den snert af diabetes, jeg lusker rundt med –  men hellere pumpe blodcirkulation i hænder og fødder på en kold efterårsdag, end at sidde hos fodterapeuten og beklage mig.

Når kroppen bliver brugt, trænges aldersbetingede skavanker op i en krog.

4 knapper, du kan dreje på

Der er flere knapper at dreje på, når det gælder den sunde tilgange til vinterhalvåret.

1. Søvn

Det er faktisk OK at gå lidt i vinterhi. Sove lidt mere i de mørke måneder og gerne følge lysets rytme i perioden.

Det er bevist, at ekstra søvn kommer dig til gode, og når den gode nattesøvn er sikret – måske også med en middagslur – så er der overskud og lyst til næste punkt.

2. Motion

Lysten skal jo gerne drive værket, så det kan være en mere sikker løsning at vælge noget, du virkelig nyder at gøre eller aktivitet, som kan genoptages?

Hvis du ikke er til havearbejde eller svømmeture i havet, så må du erstatte disse aktiviteter med nogle andre ting om vinteren, som kan reducere risikoen for infektioner og sygdomme.

Gåture i naturen  (der findes grupper som organiserer), lufte hunden – og så er der rigtig mange træningscentre, som har målrettet hold som er lidt oppe i årene. Alle kan være med, og det er hyggeligt, at der ligger fem andre og pruster på gulvet.

3. Kost

Nødvendige næringsstoffer og vitaminer indtages stadig bedst igennem rigtige fødevarer – ikke kosttilskud. Selvfølgelig kan du supplere vinteren med D-vitamin (som Sundhedsstyrelsen anbefaler) sammen magnesium og den klassiske vitaminpille.

Men det er kosten, der  er altafgørende.

Store kålsalater med et fyrværkeri af vitaminer og smagsgivere som granatæblekerner, nødder  og for eksempel fetaost skubber i den rigtige retning. Husk masser af dressing!

Kød indeholder også vigtig næring som jern, A-B-vitamin, zink og selen samt selvfølgelig protein. Spar ikke på sovs som broccoli er god til at suge op…så er der både sundhed og nydelse.

4. No stress

Nydelse er vigtig – som kontrast til fysisk og psykisk stress.

Ofte er vi lidt for hårde og dømmende overfor os selv. Stresser vi os selv, kommer kroppen i en belastningstilstand, som ikke er godt for helbredet.

Det kan spille virus og bakterier ind på banen.

Så – vær god ved dig selv: Fyld batterierne op med god søvn, mad og positive oplevelse og livsindhold. Så er der overskud til at dyrke motion, som giver det sidste ekstra boost til et godt immunforsvar.

Anders Bachs klummer bygger på egne holdninger og erfaringer med livet som diabetiker. 

Om Anders Bach

Anders Bach, født i Aarhus i 1962, er kostkonsulent, coach samt foredragsholder. Han driver virksomheden sundfornuft.info med personlig rådgivning, kurser og holder foredrag om kost, livsstil, diabetes 2 og kolesterol.

 

Først publiceret: tirsdag 4. oktober 2022
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 11. oktober 2022 kl. 08:44

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og