Juice er fyldt med vitaminer - men også sukker, der er skadeligt for dit helbred.

Derfor skal du undgå sukker: Se de skjulte fælder

Lysten til søde sager kan udvikle sig til sukkerafhængighed, diabetes og demens. Se her hvor sukkeret gemmer sig - og fordelene ved at droppe det søde.

Senest opdateret: tirsdag 19. december 2023

Det kan slås fast med et syvtommersøm: Kroppen har ikke brug for sukker.

Men hvordan kan det så være, at de søde sager bugner i skabe og supermarkeder? 

Svaret skal findes to steder. Måske kan lidt viden give dig lyst til at styre udenom for meget sukker – og dermed leve sundere.

Første forklaring er reptilhjernens instinktive kamp for overlevelse, som i tidernes morgen var styret af en higen efter mad; det vil sige kød og indsamling af bær og frugter, som indeholder masser af sukker.

Få sund bog med rabat

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus forsendelse. Specialpris for Faglige Seniorer: 165 kroner inklusiv forsendelse.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

“Den er læst af over 5.000 danskere og mange har fortalt mig, at bogen har ført til varige forbedringer af sundhed og livskvalitet. Det er ikke en kur, men en kursændring, som man kan holde i årevis,” fortæller bogens forfatter Anders Bach.

Køb bogen til rabatpris – KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står “Bruger du klippekort eller rabatkode”. Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 165 kroner.

Denne automatreaktion er aktiveret, når man søger mod slik, chokolade, kager, is og hvad der ellers frister, selv om overlevelse ikke er et tema længere.

I dag ved vi også, at sukker ikke er en god ernæring.

Den anden og mest tungtvejende grund til at begrænse sukkerindtaget er, at kroppen sættes på et usundt overarbejde hver gang vi spiser søde sager; ikke mindst når man er lidt oppe i årene.

Ond spiral

Sukker er det hurtigst nedbrydelige kulhydrat vi kan indtage, og derfor stiger blodsukkeret i løbet af få minutter efter det er optaget via tarmsystemet. Det kræver insulin at lukke op til blodcellerne og regulere blodsukkeret ned. 

Den reaktion kan medføre en insulin-overproduktion med lavt blodsukker til følge. En ond spiral.

En teenager kan kværne chips og søde sager uden det belaster ham eller hende nævneværdigt, men sådan fungerer det ikke i en krop hvor tælleren er over 50. 

Vi risikerer at få det den norske forsker Simon Dankel kalder “dessertmave-effekten”. Maven udvider sig og tømmes hurtigt, når den udsættes for søde sager. 

Udover at det påvirker tarmfloraen negativt, kan det med tiden give fedtlever, idet sukkeret stimulerer fedtoplagring i leveren.

På længere sigt kan det også medføre demens og diabetes at spise meget sukker.

Kulhydrater bliver til fedt

Den norske forsker peger på de løsninger, som jeg også selv har dyrket i de sidste fem år, med diabetes 2 som jeg kan holde nede med kosten.

Løsningen er at skære godt ned på sukker og kulhydrater som pasta, brød og ris og på den måde undgå fedtophobning i leveren og til gengæld opnå en super god forbrænding i fordøjelsessystemet.

Det kan jo lyde selvmodsigende, at man får fedt i leveren af at spise de ikke fedtholdige fødevarer, men desværre fungerer det sådan.

Kroppen har ikke andre muligheder end at omdanne overskydende indtag af kulhydrater til fedt, som deponeres i leveren, omkring organerne og på maven. 

Her er fordelene

Lysten til søde sager kan udvikle sig til en sukkerafhængighed som kan være svær at komme af med, men går man i gang med at skære i forbruget, er der masser af positive konsekvenser. 

Mindre forbrug af sukker og søde sager giver meget hurtigt:

  • Stabilt blodsukker
  • Bedre fordøjelse
  • Mere energi
  • Bedre nattesøvn
  • Ro i kroppen
  • Bedre levertal
  • Mindsket risiko for demens og sukkersyge

Her er sukkerfælderne

Det er nemt at genkende sukker i skabet, men her kommer en liste over fødevarer, som måske overraskende har et stort sukkerindhold – nogle af dem fremstår for mange af os som sunde.

Disse fødevarer indeholder masser af hurtige kulhydrater og sukker:

  • Juice – alt fra friskpresset til koncentrat – men der er naturligvis gode vitaminer i de bedste produkter.
  • Frugt – indeholder også gode vitaminer og mineraler. Frugt er mere snacks end mad.
  • Dadler er propfulde af sukker.
  • Yoghurtdrik og sukkerholdig yoghurt og skyr.
  • Cornflakes, havrefras, branflakes
  • Frugtsmoothies 
  • Færdigbagte boller fra supermarkedet
  • Grovkiks, müslibar, proteinbar 

Sådan forsvinder trangen

Den gode nyhed er, at lige så hurtigt du skærer ned, lige så hurtigt forsvinder sukkertrangen.

Mindre sukker øger fedtforbrændingen (vægttab) og så er der medvind på sundhedscykelstien – du vil opleve effekten efter få dage.

Savner du lidt lækkert til kaffen, er mandler, nødder og 70% chokolade bedst.

Anders Bach om sundhed

Læs flere af Anders Bachs klummer om kost, sundhed og motion i serien “Sund og rask”.

Behøver du slankemedicin? Se hvordan du taber dig med disse simple råd

Sex, diabetes og alder: Sådan gør du

Stop med at faste: Brug i stedet disse simple råd til vægttab

Se de nemme tip: Sådan får du sunde fødder

For meget medicin? Her er de gode råd mod overforbrug

Får du din skønhedssøvn? Her er 11 gode råd til en god nat i sengen

Den store spiseguide: Skidt og kanel i julemåneden

Er kosttilskud en mirakelkur, der gør dit liv længere

Derfor skal du undgå sukker: Se de skjulte fælder

Pas på sukkeret: Sådan spiser du grønt – uden for meget frugt

Det vidste du ikke om kaffe: Så supersund er den sorte drik

Opdag 16 sunde og lækre alternativer til sommerens søde fristelser

Eksperter anbefaler middelhavs-kost mod diabetes: Dette skal du spise

De bedste tip til seniorer: Derfor er protein din krops superhelt

Sådan banker du dit kolesterol-tal i bund

Tørst, træthed og tissetrang: Måske har du snigende sygdom

Her er maden der holder dig sund, rask og rørig

Vi er mere raske end vi tror

3 gode råd: Sådan undgår du diabetes

Sådan holder du dig i topform gennem vinteren

Sådan forsøder du livet uden for mange kalorier

8 tip til lækre og sunde sommerhapsere

9 gode grunde til at spise mere kål

Mæt uden mellemmåltider: Derfor skal du ikke smide kul i din krop

Spar penge: Her er 3 kosttilskud du kan nøjes med

Medicin, corona og den sunde fornuft

Olie og fedt: Derfor skal du gøre som Sophia Loren

12 gode råd til et sundt nytårsforsæt

Opskriften på en fed jul med færre kalorier

Her er sukker-skurken: Alt det søde, der gør dig syg

Knæk nøden: Hvilke snacks er sunde og usunde?

Smør og gode olier: Derfor er det superfedt

Undgå at tælle får: Se 16 ting, der afgør din søvn

Sol, sommer og den syndige sprut

Spis mad som mormor lavede det

Træningstips til strandløver og badeprinsesser

Medicin gør os mere syge

Først kostændring, så træning!

Vælt kostpyramiden

Først publiceret: tirsdag 3. oktober 2023
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 19. december 2023 kl. 11:23

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.