Vores kroppe er ikke designet til at få kul på fra hurtig energi som eksempelvis et mellemmåltid med kage.

Mæt uden mellemmåltider: Derfor skal du ikke smide kul i din krop

Din krop er ikke designet til hurtig energi fra kulhydrater fra fødevarer som pasta, kager og sodavand. Se her hvordan du bliver mæt - uden at ty til mellemmåltider.

Senest opdateret: mandag 13. juni 2022

“Mere kul på!” er et kendt udtryk, som sikkert har rødder tilbage til dampmaskinernes tid.

Kulhydrater er beslægtede, da de giver energi til din dampmaskine, men de omsættes så hurtigt, at de ikke er det bedste brændstof for kroppen.

Kulhydrater er det næringsstof som hurtigst får blodsukkeret til at stige og falde, hvilket ikke er godt for mennesker med diabetes 2, og det kan være medvirkende til at få diabetes 2.

Få sund bog til kun 150 kroner

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus fragt. Specialpris for Faglige Seniorer: 150 kroner inklusiv fragt.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

"Den er læst af over 5.000 danskere og mange har fortalt mig, at bogen har ført til varige forbedringer af sundhed og livskvalitet. Det er ikke en kur, men en kursændring, som man kan holde i årevis," fortæller bogens forfatter Anders Bach.

Køb bogen til rabatpris - KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står "Bruger du klippekort eller rabatkode". Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 150 kroner.

Tilbuddet gælder frem til 31. december 2022.

De kan inddeles i tre typer:

1. Stivelse

Kartofler, ris, pasta, rugbrød, franskbrød, gryn med mere.

2. Sukkerarter

Sodavand, slik, kager, cornflakes og frugt.

3. Kostfibre

Havregryn, rugbrød, bønner, linser, grøntsager med mere

Vælt kostpyramien

Jeg skrev klummen “Vælt kostpyramiden” her på hjemmesiden og heldigvis er flere og flere læger og forskere enige.

Thure Krarup, læge fra Bispebjerg Hospital  – som medvirker i min bog “SåDAN! Medicinfri og ti kilo lettere” – har lavet et studie som underbygger vigtigheden af at reducere kulhydrater.

Se artikel hos Diabetesforeningen HER

Krop ikke designet til hurtig energi

Grunden til at det vil være en god ide at spise færre rundstykker er så enkel: Vores kroppe er ikke designet til hurtig energi. Den skal have fødevarer som først omsættes længere nede i systemet og langsommere. Det kan en kost med mere protein og sunde fedtstoffer sikre dig.

Der er to grunde til at kulhydraterne har fået for meget plads på tallerkenen: de er billige (kostpyramiden er fra 1973) og fedtforskrækkelsen som opstod cirka samtidig, har givet os frygt for sunde, naturlige fødevarer.

Sæt råd op på køleskabet

Diabetesforeningen har også lyttet til forskningen og har udgivet en plakat som i meget høj grad kan give en markant bedre kostsammensætning. Den kan med fordel printes ud og smækkes på køleskabet! Det er gode råd til alle: Skru ned for kullet og op for fedt og protein i hjemmelavet mad!

Hent plakaten til din computer HER

Sådan bliver du mæt uden mellemmåltider

For at blive mæt i lang tid og dermed undgå mellemmåltider må du gerne spise:

  • Sundt naturligt fedt som er i ost, avocado, kokos, smør, kød, olivenolie.
  • Protein som findes i kød, skyr, mælkeprodukter, pølse, leverpostej og æg.
  • Hvis vægten skal overvåges: Spis langsomt, spis dig mæt, men ikke stopmæt!

Anders Bachs klummer bygger på egne holdninger og erfaringer med livet som diabetiker. 

Om Anders Bach

Anders Bach, født i Aarhus i 1962, er kostkonsulent, coach samt foredragsholder. Han driver virksomheden sundfornuft.info med personlig rådgivning, kurser og holder foredrag om kost, livsstil, diabetes 2 og kolesterol.

 

Først publiceret: mandag 25. april 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:38

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og