Kål er en kernesund spise og forholdsvis billig. Kål er samtidig en god erstatning til middagen istedet for at spise kartofler, ris eller pasta.

9 gode grunde til at spise mere kål

Kål er en ofte overset madvare. Det er synd, for kål er sund, næringsrig og forholdsvis billig. Se hvorfor du skal sætte kål på menuen.

Senest opdateret: mandag 13. juni 2022

“Men de har dog ikke vor grønkål!” sagde hønen.

“Jeg lå en sommer med alle mine kyllinger på landet. Der var en grusgrav, som vi kunne gå og skrabe i, og så havde vi adgang til en have med grønkål! Oh, hvor var den grøn! Jeg kan ikke tænke mig noget kønnere.”

Uddrag af H.C. Andersens “Ole Lukøje”.

Du behøver ikke at spare på smør og lækkert kød.

Få sund bog til kun 160 kroner

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus fragt. Specialpris for Faglige Seniorer: 160 kroner inklusiv fragt.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

Køb bogen til rabatpris - KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står "Bruger du klippekort eller rabatkode". Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 160 kroner.

Til gengæld skal du undgå mad med mange hurtige kulhydrater som brød, pasta, kartofler og ris.

Men hvad skal man så spise til hovedretten?

Som hønen i H.C. Andersens eventyr siger, så er kål et seriøst bud på sagen.

Kål kan sikkert få nogle – måske mest mænd – til at rynke på næsen. Den slags kaninfoder er ikke lige sagen. Men det billede er måske fra en tid, hvor man kogte kålen i smadder.

Kål er blevet så stort et hit, at to af tidens store kostguruer, “Madbanditten” Jane Faerber og forskeren Anette Sams, der tidligere var ansat i Novo Nordisk, er gået sammen og har udgivet bogen: “KÅLHYDRATER”.

Bogen kommer i forlængelse af, at klare tendenser i kostanbefalinger nu går i retning af disse næringstætte grøntsager som med en lille indsats i køkkenet tryller sig om til rene lækkerier.

Derfor skal du spise kål

Sætter du kål på menuen, er er mindst 9 gode fordele.

1. Indeholder næringsstoffer som forebygger hjerte-kar-sygdomme
2. Styrker immunforsvaret
3. Mindsker risikoen for diabetes
4. Effektivt værn mod kræft
5. Stimulerer tarmflora/mikroorganismerne i kroppen
6. Medvirker til et stabilt blodsukker
7. Mætter godt – dermed undgår man mellemmåltider
8. Styrker knoglerne
9. Rig på vitaminer

Kan tilberedes på et utal af måder

Spidskål, hønemors grønkål, rødkål, broccoli, blomkål og andre kålsorter kan tilberedes rå, stuves, bages i ovn, svitses på panden med for eksempel karry.

Kun fantasien sætter grænser – og så går den utrolig godt sammen med fedtholdige fødevarer som creme fraiche, nødder, mandler, avocado, græskarkerner og fetaost.

Kål holder længere og er billigere

Andre fordele ved kål: Holder meget længere i køleren end salat og bevarer vitaminer og mineraler godt.

Kål kan dyrkes i haven og er en uforholdsmæssig billig fødevare.

Uhm, jeg kan ikke tænke mig noget skønnere!

Anders Bachs klummer bygger på egne holdninger og erfaringer med livet som diabetiker.

Først publiceret: mandag 16. maj 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:39