Det er så hyggeligt med snack - men hvilken skal du vælge?

Knæk nøden: Hvilke snacks er sunde og usunde?

Vi elsker snack, når der skal hygges eller vi skal stille den lille sult. Se her hvilke snacks du skal vælge - og hvorfor flæskesvær faktisk er OK.

Senest opdateret: mandag 27. september 2021

Nutidens børn og unge spiser mange flere måltider om dagen, end jeg gjorde i min barndom.

Hjemme hos os smører vi to madpakker til en skoledag fra 9-15. Måske serverer vi lidt boller ud på eftermiddagen og en time efter aftensmaden, lige inden sengetid lyder det ofte: “Jeg er sulten”,  og så skal den otteårige have en lille skål havregryn med mælk.

Få sund bog til kun 160 kroner

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus fragt. Specialpris for Faglige Seniorer: 160 kroner inklusiv fragt.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

Køb bogen til rabatpris - KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står "Bruger du klippekort eller rabatkode". Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 160 kroner.

Der er meget delte meninger om, hvorvidt det er godt at spise mange små måltider eller to-tre store om dagen.

Giv fordøjelsen en pause

En del af forklaringen på, hvorfor der nu om dage er så kort mellem måltiderne er sammensætningen af fedt, protein og kulhydrater. Spiser vi mad som brød og pastasalat bliver måltidet forbrændt ret hurtigt; blodsukkeret falder og sulten viser sig igen.

Måltider med en større mængde protein og fedt giver en længere mæthed og energi til en del flere timer, uden at man føler sult. Blodsukkeret svinger heller ikke så kraftigt. Og forskerne synes at være enige om, at så får fordøjelsessystemet en pause, så enzymer og mavesyre er i balance og kan nedbryde fødevarerne og derefter “holde en pause”.

Den pause bliver en minifaste, hvis man spiser klokken syv om aftenen og først igen næste morgen. Det er godt for søvn og system.

Så hvis man skal have sødt, snacks eller mellemmåltider kan det være en fordel – også her – at vælge dem, som ikke påvirker blodsukkeret for meget.

Kigger man på helsebutikkernes hjemmesider, så fremstår ofte en bjælke med dadler overtrukket med chokolade som et godt bud på en sund snack. Det er imidlertid intet som påvirker blodsukkeret så hurtigt og meget som dadler, bortset fra ren druesukker, som også findes som slik. (For eksempel Dextro Energy).

Vælg de gode snacks

De gode snacks er dem, som også indeholder fedt og protein. Den chokerende melding for de fleste er, at flæskesvær er bedre end kartoffelchips! Da fedtforskrækkelsen er ved at blive så godt og grundigt undermineret, at den også er ved at slippe taget i hr. og fru Danmark, er en lille skål før maden eller foran fjerneren altså ikke nogen risiko for helbredet.

Kartoffelchips er til gengæld produceret med de billige olier, som jeg skrev om i forrige klumme, og selve kartoflen er jo stort set kun kulhydrater.

Måske endnu bedre er nødder, med deres høje indhold af naturligt fedt og velsmag. Pistacie, hasselnødder, mandler, peanuts, valnødder kan både smækkes frem ved siden af et glas vin eller ryge i salater i et utal af variationer. Der er adskillige gode i supermarkedernes udvalg og så kan man selv eksperimentere med tørring og saltning i ovn og på panden.

Udvalget er måske ikke så stort, men kvaliteten er markant højere end de mange varianter af skruer, ostepops, popcorn, baconchips med mere som findes på markedet.

Spis dig mæt

Slik er nok ikke det, man spiser mest af, når tælleren er over tres, men her gælder det også, at et naturligt produkt som mørk chokolade (70%) er langt bedre en en kæmpe pose bland-selv slik. Sidstnævnte har flere e-numre end ingredienser. Lakrids skal man holde lidt igen med på grund af blodtrykspåvirkning.

Så, hvis jeg må give mit bud på en god måde at forvalte mellemmåltider og snacks, så er det at forebygge hvor ofte behovet opstår ved at spise sig godt mæt ved de tre hovedmåltider.

Går man en rask tur, så er chokolade, nødder eller en proteinbar bedre end en Marsbar. Vil du gerne skære lidt i de unødvendige kalorier, så lad formiddagsrundstykket og eftermiddagsbollen stå. Knurrer maven i bilen eller på shoppingturen så..go nuts!!

Anders Bachs klummer bygger på egne holdninger og erfaringer med livet som diabetiker.

Om Anders Bach

Mindst 285.000 danskere har diabetes og folkesygdommen rammer flere og flere.

Den gode nyhed er, at modsat mange andre sygdomme, kan man gøre utrolig meget selv, ved nogle nemme omlægninger af kost og livsstil.

Det gjorde Anders Bach, da han fik konstateret type 2 diabetes. Efter nogle år med medicin tog han sagen er egen hånd. Han lagde sin livsstil om til sund mad og motion.

Han har skrevet bestseller-bogen ”Sådan – medicinfri og 10 kilo lettere” om vejen til et sundere liv med styr på vægten, diabetes 2 og kolesterol.

Nu formidler han sin viden og personlige erfaringer videre i klummer i Faglige Seniorers nyhedsbrev.

Anders Bach, født i Aarhus, 1962, er kostkonsulent, coach samt foredragsholder. Han driver virksomheden sundfornuft.info med personlig rådgivning, kurser og holder foredrag om kost, livsstil, diabetes 2 og kolesterol.

Du kan læse mere om Anders Bach her

 

Først publiceret: mandag 27. september 2021
Artiklen er sidst opdateret mandag 27. september 2021 kl. 11:26

Emner: