Smid det overflødige sukker fra frugt og fokuser på alt det sjove og skønne, du kan lave med grøntsager.

Pas på sukkeret: Sådan spiser du grønt – uden for meget frugt

Frugt skal spises med måde, for det indeholder masser af sukker. Se her hvordan du erstatter frugten med sundere alternativer i form af kål, salater og andre grøntsager.

Senest opdateret: mandag 8. april 2024

“Seks om dagen”.

Det lyder jo meget godt. Det gamle slogan om hvor meget frugt og grønt vi bør spise har nogle år på bagen, og det er værd at trykprøve sandheden i udsagnet, nu hvor æbler og pærer hænger modne og smukke på træerne.

Frugt som sund fødevare deler vandene. Grøntsager som broccoli og kål gør faktisk ikke.

Få sund bog med rabat

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus forsendelse. Specialpris for Faglige Seniorer: 165 kroner inklusiv forsendelse.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

"Den er læst af over 5.000 danskere og mange har fortalt mig, at bogen har ført til varige forbedringer af sundhed og livskvalitet. Det er ikke en kur, men en kursændring, som man kan holde i årevis," fortæller bogens forfatter Anders Bach.

Køb bogen til rabatpris - KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står "Bruger du klippekort eller rabatkode". Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 165 kroner.

Forklaringen er enkel. Jeg skal forsøge at redegøre for det, og som altid er mine udsagn en blanding af personlige erfaringer og holdninger mikset med viden fra undersøgelser. Så er du advaret.

Frugt er sukker

Allerede i 2010 skrev websitet videnskab.dk, at frugt og grønt ifølge en stor undersøgelse ikke mindsker risikoen for kræft, som var et af argumenterne for “Seks om dagen”. Vi bliver alle klogere.

Frugt indeholder sunde vitaminer og mineraler som C-vitamin, og kalium.

Men ser man på hvad frugtens hovedbestanddel er, så er det kulhydrater og fruktose – altså sukker.

Derfor er det min anbefaling, at man ser frugter som en meget lille del af anbefalingen og istedet vægter grøntsager langt højere. Det er der mange fordele i.

Det er ikke godt at få de høje udsving i blodsukkeret som frugt kan give, hvorimod grøntsager er langsommere om at blive nedbrudt og dermed virker som en stabil faktor på blodsukker og fordøjelse.

Store salater

For mig er frugt et dejligt “krydderi” i yoghurt eller en salat, men jeg gnasker ikke 3-4 frugter om dagen.

Til gengæld laver jeg store, varierede salater til aftensmaden og kommer dermed op og tangerer anbefalingerne. C-vitaminer kan man eksempelvis få fra citroner, man presser i boblevand.

Dermed er sukkeret helt ude af ligningen.

Juice er forarbejdet og dermed ryger en del af de sunde fibre ud med badevandet, mens frugtsukkeret forbliver.

Drop mellemmåltider

Lægen Bente Klarlund har beskrevet, at 80 procent af de unødvendige kalorier vi danskere får i løbet af en dag stammer fra snacks og mellemmåltider. Der er frugten jo med, og selv æbler. pærer og blommer står der og frister i skålen, så tæller de med i kalorieregnskabet.

En god grundregel er at springe mellemmåltider over. Så får fordøjelsessystemet nogle pauser i løbet af dagen. Det har ikke lyst til at være på arbejde hele tiden.

De herlige grøntsager

Grøntsager gemmer på så mange herligheder for mave- tarmsystemet.

De sænker blodtrykket, øger immunforsvaret og forebygger overvægt.

4 tip: Sådan spiser du grønt – uden for meget frugt

Her kommer mine forslag til måden du kan vægte frugt og grønt, så det virkelig er sundt for krop og helbred.

1. Bær og nødder

Du skal nøjes med bær og nødder, som er kompakte i størrelse og rige på smag og vitaminer. De kan spice salater op på den sunde måde.

2. Grøntsager

Grøntsager kan give store smagsoplevelser, og de fleste kan tilberedes på rigtig mange måder. En hovedregel er også, at dem som vokser over jorden, er sundere end dem som vokser under jorden som kartofler, rødbeder og gulerødder.

3. Kål

Det bedste af det bedste – som flugter med Anette Sams bog “Kålhydrater” – er kål! Spis: Rødkål, hvidkål, blomkål, broccoli, romanesco, spidskål, grønkål, palmekål og rosenkål.

Alle kan spises rå, grilles, steges med karry eller koges/dampes. De går supergodt til kålpølser(!), kylling, nakkekoteletter, falafel, lam og så videre.

4. Salater

Salater som jeg ofte blander med fintsnittet kål, er også topscorere:

Romaine, feldsalat, spinat, hovedsalat – disse kan få en ordentlig tilførsel af feta, ristede kerner som pinje, græskar med flere samt en hjemmerørt dressing. Man kan også gå den klassiske vej med tomater, feta, løg, oliven, agurk – græsk salat – klar på fem minutter.

En sund aftensmad er for mig disse herligheder som ledsages af et stykke kød og gerne sovs.

Det, jeg ikke tilbereder meget af, er kartofler, ris og pasta. De har lidt samme virkning på blodsukkeret som frugt og med de lækre sager på tallerkenen.

Så jeg savner jeg ikke de 20 pastaskruer.

Velbekomme.

Anders Bachs klummer bygger på egne holdninger og erfaringer med livet som diabetiker. 

Anders Bach om sundhed

Læs flere af Anders Bachs klummer om kost, sundhed og motion i serien "Sund og rask".

Sex, diabetes og alder: Sådan gør du

Stop med at faste: Brug i stedet disse simple råd til vægttab

Se de nemme tip: Sådan får du sunde fødder

For meget medicin? Her er de gode råd mod overforbrug

Får du din skønhedssøvn? Her er 11 gode råd til en god nat i sengen

Den store spiseguide: Skidt og kanel i julemåneden

Er kosttilskud en mirakelkur, der gør dit liv længere

Derfor skal du undgå sukker: Se de skjulte fælder

Pas på sukkeret: Sådan spiser du grønt - uden for meget frugt

Det vidste du ikke om kaffe: Så supersund er den sorte drik

Opdag 16 sunde og lækre alternativer til sommerens søde fristelser

Eksperter anbefaler middelhavs-kost mod diabetes: Dette skal du spise

De bedste tip til seniorer: Derfor er protein din krops superhelt

Sådan banker du dit kolesterol-tal i bund

Tørst, træthed og tissetrang: Måske har du snigende sygdom

Her er maden der holder dig sund, rask og rørig

Vi er mere raske end vi tror

3 gode råd: Sådan undgår du diabetes

Sådan holder du dig i topform gennem vinteren

Sådan forsøder du livet uden for mange kalorier

8 tip til lækre og sunde sommerhapsere

9 gode grunde til at spise mere kål

Mæt uden mellemmåltider: Derfor skal du ikke smide kul i din krop

Spar penge: Her er 3 kosttilskud du kan nøjes med

Medicin, corona og den sunde fornuft

Olie og fedt: Derfor skal du gøre som Sophia Loren

12 gode råd til et sundt nytårsforsæt

Opskriften på en fed jul med færre kalorier

Her er sukker-skurken: Alt det søde, der gør dig syg

Knæk nøden: Hvilke snacks er sunde og usunde?

Smør og gode olier: Derfor er det superfedt

Undgå at tælle får: Se 16 ting, der afgør din søvn

Sol, sommer og den syndige sprut

Spis mad som mormor lavede det

Træningstips til strandløver og badeprinsesser

Medicin gør os mere syge

Først kostændring, så træning!

Vælt kostpyramiden

Først publiceret: mandag 28. august 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 8. april 2024 kl. 11:21

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.