Forskning sætter årtiers slankemad i skammekrogen. En god hakkebøf eller kotelet stegt i smør og med masser af salat som tilbehør er sundere.

Her er maden der holder dig sund, rask og rørig

Mad med få kulhydrater og højt fedtindhold er sundere end fedtfattig kost, viser undersøgelse. Se her hvad du skal spise.

Senest opdateret: mandag 23. januar 2023

Godt nytår!

Ønsker man folk godt nytår, håber man det vil gå dem vel.

I det nye år kan den bedste gode nyhed på sundhedsfronten meget vel være, at en ny undersøgelse fra Odense Universitetshospital frikender en fedtmarmoreret kotelet fra de anklager, som har regnet ned over den i årevis.

Få sund bog med rabat

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus forsendelse. Specialpris for Faglige Seniorer: 165 kroner inklusiv forsendelse.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

"Den er læst af over 5.000 danskere og mange har fortalt mig, at bogen har ført til varige forbedringer af sundhed og livskvalitet. Det er ikke en kur, men en kursændring, som man kan holde i årevis," fortæller bogens forfatter Anders Bach.

Køb bogen til rabatpris - KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står "Bruger du klippekort eller rabatkode". Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 165 kroner.

Undersøgelsen viser, at en kost med få kulhydrater og højt fedtindtag (LCHF) mindsker fedt i leveren, forbedrer blodsukkerkontrollen samt medfører et højere vægttab hos mennesker med type 2 diabetes. Det er bedre end fedtfattig kost, som har været anbefalet i mange år.

Godt for alle

Både DR og Politiken har bragt nyheden på online-forsider og det hører trods alt til sjældenhederne.

Politiken skriver, ganske morsomt:

“Det kunne tyde på, at de tidligere småsekteriske, selvbestaltede diætguruer, der finder deres følgere i internettets afkroge, i årevis har haft en pointe, når de har forsøgt at råbe den etablerede lægeverden og “systemet” op om fordelene ved en særlig diæt til folk med type-2 diabetes, low carb high fat (LCHF).”

Det skal lige tilføjes, at alle har godt af at skrue ned for mel, pasta, ris og den slags.

Jeg har venner, som ikke er i nærheden af diabetes, men som har fulgt med i udviklingen og spiser efter de råd, som burde være de mest naturlige i verden – og de har opnået markant bedre daglig velvære, energi og søvn. Og har ovenikøbet tabt sig.

Sunde rawfoods

Se på fødevarer i deres rå tilstand: Mel, rug, bulgur, spelt, riskorn med mere. De er uinteressante i deres grundform, men kan blive til “gyldent brød” – grundsubstansen er bare ikke ændret.

Se på en rød peber, en tomat, rødt spidskål, avocado – alle råvarer proppet med vitaminer og så smagfulde i sig selv, at man kan tage en bid – derfor kaldes de også “rawfoods”.

På samme måde som rygning

Der er en stor sandsynlighed for, at de mange kulhydrater vi har fået anbefalet gennem årene, stille og roligt kan udvikle sig til en diabetes på samme måde som rygning over mange år kan føre til kræft.

Heldigvis virker adfærdsændringer positivt i begge tilfælde.

Maden som holder dig sund, rask og rørig

Så med den stærke undersøgelse i ryggen, kommer her de vigtigste og relativt nemme ændringer som giver en stor effekt på dit helbred. De flugter med anbefalingerne i min bog “Sådan! Medicinfri og ti kilo lettere”, så måske er der ikke så langt mellem selvbestaltede diætguruer og lægeverdenen.

Morgen

  • Æg er en “superfood” – på alle måder
  • 10% græsk yoghurt med nødder og bær
  • Ost 45% – vælg forskellige variationer efter smag
  • Kaffe med fløde eller sødmælk
  • Tyndt knækbrød

Middag

  • Postej, paté
  • Pølse, skinke,
  • Avocado, peanutbutter
  • Mørk pålægchokolade
  • Ost
  • rejer, laks, sild
  • Tynde skiver brød eller knækbrød

Aften

Alle retter fungerer.

  • Den nemmeste regel er at skifte ris, kartofler og pasta ud med lækre store salater i alle afskygninger.
  • Nyd for eksempel en simreret med fløde. Det kan være koteletter i fad – og spar ikke på sovsen.
  • Du kan også lave hakkebøffer af  hakket oksekød med 12-15% fedt stegt i smør.
  • Smør er jo genialt og ikke usundt; modsat kemisk fremstillede fedtstoffer som flydende margarine.

Du får fordele som:

  • Stabilt blodsukker
  • Tung og rolig nattesøvn
  • Mere energi – mindre træt
  • Klar i pæren
  • Vægttab
  • Mindsket risiko for diabetes 2
  • Intet behov for mellemmåltider

Anders Bachs klummer bygger på egne holdninger og erfaringer med livet som diabetiker. 

Anders Bach om sundhed

Læs flere af Anders Bachs klummer om kost, sundhed og motion i serien "Sund og rask".

Sex, diabetes og alder: Sådan gør du

Stop med at faste: Brug i stedet disse simple råd til vægttab

Se de nemme tip: Sådan får du sunde fødder

For meget medicin? Her er de gode råd mod overforbrug

Får du din skønhedssøvn? Her er 11 gode råd til en god nat i sengen

Den store spiseguide: Skidt og kanel i julemåneden

Er kosttilskud en mirakelkur, der gør dit liv længere

Derfor skal du undgå sukker: Se de skjulte fælder

Pas på sukkeret: Sådan spiser du grønt - uden for meget frugt

Det vidste du ikke om kaffe: Så supersund er den sorte drik

Opdag 16 sunde og lækre alternativer til sommerens søde fristelser

Eksperter anbefaler middelhavs-kost mod diabetes: Dette skal du spise

De bedste tip til seniorer: Derfor er protein din krops superhelt

Sådan banker du dit kolesterol-tal i bund

Tørst, træthed og tissetrang: Måske har du snigende sygdom

Her er maden der holder dig sund, rask og rørig

Vi er mere raske end vi tror

3 gode råd: Sådan undgår du diabetes

Sådan holder du dig i topform gennem vinteren

Sådan forsøder du livet uden for mange kalorier

8 tip til lækre og sunde sommerhapsere

9 gode grunde til at spise mere kål

Mæt uden mellemmåltider: Derfor skal du ikke smide kul i din krop

Spar penge: Her er 3 kosttilskud du kan nøjes med

Medicin, corona og den sunde fornuft

Olie og fedt: Derfor skal du gøre som Sophia Loren

12 gode råd til et sundt nytårsforsæt

Opskriften på en fed jul med færre kalorier

Her er sukker-skurken: Alt det søde, der gør dig syg

Knæk nøden: Hvilke snacks er sunde og usunde?

Smør og gode olier: Derfor er det superfedt

Undgå at tælle får: Se 16 ting, der afgør din søvn

Sol, sommer og den syndige sprut

Spis mad som mormor lavede det

Træningstips til strandløver og badeprinsesser

Medicin gør os mere syge

Først kostændring, så træning!

Vælt kostpyramiden

Først publiceret: torsdag 12. januar 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 23. januar 2023 kl. 11:11

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.