God og varieret kost kan suppleres med en daglig vitaminpille, tilskud af omega 3 og D-vitamin.

Spar penge: Her er 3 kosttilskud du kan nøjes med

Med mindre du har helt specielle behov, kan du nøjes med disse 3 kosttilskud, skriver kostkonsulent Anders Bach.

Senest opdateret: mandag 13. juni 2022

Kan vi få alle de olier, vitaminer og mineraler vi har brug for gennem kosten?

Det er et meget omdiskuteret emne. Og svaret er helt enkelt: “JA!”

Der findes et utal af kosttilskud som lovprises i artikler og sundhedsbrevkasser. Heldigvis for din sundhed og pengepung er de fleste forskere og eksperter enige om, at en varieret og sund kost kan klare ærterne, og dermed kan der blive et lidt større rådighedsbeløb til sjovere ting i husholdningsbudgettet.

Få sund bog til kun 160 kroner

Du kan nu få Anders Bachs bog  “SÅDAN! – medicinfri og ti kilo lettere” med stor rabat. Normalpris 199 kroner plus fragt. Specialpris for Faglige Seniorer: 160 kroner inklusiv fragt.

Bogen giver en enkelt anvisning på, hvordan kost kan forbedre ens helbred med sunde fødevarer. Spis dig mæt og smid de overflødige kilo.

Køb bogen til rabatpris - KLIK

OBS: Når du skal betale, er der en blå tekst lige under prisen, hvor der står "Bruger du klippekort eller rabatkode". Den skal du klikke på og skrive: Faglige Seniorer. Så falder prisen automatisk til 160 kroner.

Der er også en udbredt misforståelse, at fordi piller er dyre, så er de gode og effektive. Det er producenterne dygtige til at overbevise os forbrugere om.

Der kan dog være behov for særlige kosttilskud af vitaminer og mineraler, hvis man er svækket og er ældre. Det kan du få råd og vejledning om hos din læge.

Her er de 3 vigtigste kosttilskud, du kan nøjes med:

1. Daglig vitaminpille

En klassisk vitaminpille kan være en fin løsning; men det er dog ikke nødvendig for de fleste af os.

2. Omega 3

Omega 3 er vigtig, og vi producerer det ikke selv i kroppen. Men mange fiskeolieprodukter er dårlige og forharskede, og så gør de mere skade end gavn.

Spis hellere fede fisk som makrel og laks og få ekstra omega 3 fra hørfrøolie eller valnøddeolie, som er de to vegetabilske olier med det højt indhold af omega 3.

3. D-vivitamin

Du kan have behov for ekstra D-vitamin – særligt om vinteren.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at personer over 70 år, plejehjemsbeboere og personer i øget risiko for knogleskørhed uanset alder indtager 20 µg D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium året rundt.

Søgninger snyder

Vigtigt: Vitaminer og mineraler kan kun optages, når de bindes til fedt. Derfor skal du huske at få sund og naturlig fedt i kosten.

Naturligvis kan man have individuelle behov ud over de nævnte, men med disse 3 råd er 95% af alle godt dækket ind.

Producenter og forhandlere som Helsam, Livol, Apoteket, Matas og Pikasol – for bare at nævne nogle –  vil poppe op, når man søger på for eksempel “kosttilskud – virker de?”. Der får vi sælgerens eller producentens version af, hvad der er behov for at kosttilskud.

Søg hellere på videnskab.dk, sundhed.dk, netdoktor eller andre mere neutrale kilder – så er billedet et helt andet.

Oversigt over omega 3 i olier og smør

Indhold af ALA* i forskellige planteolier og produkter

Fødevare g pr. 100g              g pr. 1 spsk. (14 g)     
Hørfrøolie 53,3 7,5
Valnøddeolie 10,4 1,5
Rapsolie 9,03 1,3
Mayonnaise 7,4 1,0
Sojaolie 6,9 1,0
Remoulade 3,4 0,5
Smørbart blandingsprodukt, 80% fedt 1,9 0,3
Majsolie 1,0 0,1
Olivenolie 0,6 Mindre end 0,1
Smør 0,5 Mindre end 0,1
Vindruekerneolie 0,5 Mindre end 0,1
Sesamolie 0,4 Mindre end 0,1

*ALA: Omega-3 fedtsyren alfa-linolensyre (ALA)

Anders Bachs klummer bygger på egne holdninger og erfaringer med livet som diabetiker. 

Om Anders Bach

Anders Bach, født i Aarhus i 1962, er kostkonsulent, coach samt foredragsholder. Han driver virksomheden sundfornuft.info med personlig rådgivning, kurser og holder foredrag om kost, livsstil, diabetes 2 og kolesterol.

Først publiceret: mandag 4. april 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:21